Thursday, April 28, 2011

Si cOmeL...

TeTiba Ari nih MaCaM naK cIter PaSaL maKhLuk TuHaN paLInG cOmeL..seLePaS BaCa petIkan kaT baWaH nih KaT BLog KaMi saYanG kUcing...

 _____________________________________________________
Berdasarkan maklumat yang diperolehi, Nabi Muhammad S.A.W pernah memiliki kucing kesayangan  yang diberi nama Muezza.  Setiap kali Nabi menerima tetamu di rumah, nabi selalu menggendong mueeza (nama kucingnya) dan diletak  dipahanya. Salah satu sifat Mueeza yang paling nabi suka: 'Mueeza selalu mengeong ketika mendengar azan, seolah-olah ngeongnya seperti mengikuti alunan suara azan'
Nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan seperti menyanyangi keluarga sendiri.  Pernah sekali nabi ingin mengambil jubahnya, tetapi ada Muezza sedang tidur diatasnya..Nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri mueeza dari jubahnya supaya tidak membangunkan Muezza.
Saat Nabi pulang ke rumah, Muezza terbangun dan merunduk kepada majikannya. Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengelus lembut ke badan kucing itu. Nabi menekankan di beberapa hadis bahwa kucing itu tidak najis. Bahkan diperbolehkan untuk berwudhuk menggunakan air bekas minum kucing kerana dianggap suci. 
  
Bukti Saintifik Tentang Kebersihan Kucing
Menurut Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di klinik Haiwan Baitharah, jarang sekali ditemui adanya kuman pada lidah kucing. Jika kuman itu ada, maka kucing itu akan sakit.

Dr. Gen Gustafsirl menemui bahawa kuman yang paling banyak terdapat pada anjing, manusia 1/4 anjing, kucing 1/2 manusia. Doktor haiwan di Klinik haiwan Damaskus, Sa’id Rafah menegaskan bahawa kucing memiliki perangkat pembersih yang bemama lysozyme.

Kucing tidak suka air kerana air merupakan tempat yang sangat subur untuk pertumbuhan bakteria. Kucing juga sangat menjaga kestabilan kehangatan tubuhnya. Ia tidak banyak berjemur dan tidak duduk berhampiran dengan air. Tujuannya agar bakteria tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor tidak adanya kuman pada tubuh kucing.

Dan hasil penelitian kajian yang telah di lakukan di laboratorium haiwan, ditemukan bahawa badan kucing bersih secara keseluruhan. Ia lebih bersih dari manusia.

Petikan Hadis:
 
Hadis Kabsyah binti Ka’b bin Malik menceritakan bahwa Abu Qatadah, mertua Kabsyah, masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhu. Pada saat itu, datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bejana sampai kucing itu minum. Kabsyah berkata, “Perhatikanlah.” Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu heran?” Ia menjawab, “Ya.” Lalu, Abu Qatadah berkata bahwa Nabi SAW prnh bersabda, “Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan),” (HR At-Tirmidzi, An-Nasa’i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).

Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahwa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.” Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis.”

Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahwa budaknya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang shalat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan shalat, ia lupa ada bubur. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagiian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya. Rasulullah Saw bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling.” Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhu dari sisa jilatan kucing, (HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni).
_____________________________________________________

Haaa...meMang aKu PenAh denGAr HaIwaN Yang pALing berSih iaLaH kUCing..RaSuL kiTa dULu pOn begiTu saYaNg kAn kuCenG..maLAH menYaraNkaN aGaR kItA saYAnGi meReKa UmPama kiTa menYayaNgi aHLI keLUaRga KiTa senDiri..MuLia kAn kUcEnG di MaTa RaSuLuLLaH..pLus KaLAu kiTa beLa kuCeNG kaN kajIaN saInTiFiK daH memBukTiKaN boLeh meNceGaH penJagaNya dari terKeNA penYaKit KroNik maCaM saKiT jaNtUng aTaU pon DaRaH tInGgI..naNti aKu seaRcH aNtaRa peNyaKiT yaNg daPaT diCeGAh..
kiTa pOn aKan KuRaNg raSa sUnyI kaLAu beLA KuceNG..serIeS..seMenJaK joni Dok uMAh aKu..aKU Ada temAn naK seMbaNG..LaNtaK Lerr oRaNg naK kata Aku meNGong..Hahaha..keKaDang dIA maCaM fahaM je apA yAng aKu caKaP..hehehe..
serieS..for Me kUcEng aDaLaH haIwaN yAng BiJaK...
taPi oraNg saLaH taNggApAn deNGAn kUCenG..koNoNnYa beLA kUCeNg bOLeh KeNA asMa..taPi taHuKah aNda (Waaa..daH maCaM profEsOr!) kaLAu kiTa baGi aNaK kItA seSuaIkaN dIri DeNGan KUceNg seJAK keCiL aKan memBaNtU diOrANg berNafaS denGAn eLok..hAaaa...TuLah kOranG taK TAu..hehehe..aKu PoN baRu TaU seBeNArNya..muahahahaha...

denGAn beLa kucENg kiTa daPaT eLaKkaN dIri Dari menGHidaP sTrOke Tau...KuRaNgkan sTress..
paSTu skARANg nIh oraNg-oraNg daH seMatkaN daLAm fiKiraN..kaLAu menGANduNg taK Leh beLA KuceNG seBAb kaT pOoPoo KuCenG tU ada kUMan...
Laaaaaaa....paKAI LaH saRuNg TaNGaN waKTu naK buAng poOpOo KuCeNG tU..taK pOn LePas BuAng tu TerUs CucI taNgaN nGAn saBuN..KaN KiTa aDa CaRa UnTuK baSuh TaNgaN deNgaN betUL..kaLAu kita cUCI taNGan dengAN caRa betUL daPaT menCegAH jaNgKiTan KuMan..Ih..Ih..
NaPe Nak saLah kaN kUCeNG kaLAU kiTa sendIri YaNG taK menJaGa keBeRsiHan..
paSTu LaGi YaNg aKu denGAr dIoRanG caKaP..pasaNGaN yaNg baRu Kawen JaNgaN beLa kucEng..seBaB nYa naNtI kuCenG nIh doaKaN aGaR KiTa taK daPaT aNaK..eK ELeh..
keKAdaNG terPiKir..diOraNg nIh daH taK perCaYa ke YaNg reZeKi di TaNgaN TuHan??
ItULah iMaN maNusiA yAng TAK daPaT diBaNdingKan denGAN iMaN saNG seMuT.
.uikss..pe Kena MenGEnA NgaN seMUT..
ErK...ITu di LaiN pOsT aKu cIter..hehehehe...
SebAgaI taMbaHaN..kaLau tengAh stReSs Tu..TaPI biLa aKu tenGok aDiK-aDik aKu yaNg berLaInaN sPeSis Tu aKu RaSa tenAng saNGaT..seLePaS tenGOk YaNg ini..



~ModeL KucEnG di aTaS AdaLaH haK MiLik CiK neYna...
taK saBaR NiH naK baLik Nak jUmpa suMer-sUmer..~






   

3 comments:

Bel Sapine said...

Ohh begitu.

Cik NeyNa said...

hehehe..
ye..begitu cik bel..

PendekarPetai said...

sumpah aku suke kucing......