Monday, November 15, 2010

TiTian SiRaTuLmUStaQim..

Haaaa...TaJuk cuRLast KaU..
Nih SUmer GaRA-gaRa aKu dengAr cerAmah taDi daRi DaTo' aBu haSsaN Din PaGI taDi..taJuk diA "Di maNA LeTAknYer TitIaN sIraTuL MusTaQim"..
seLama Nih Kan aKu cUma tau YaNg tItIan siRaTuLmUsTaqIm Tu adaLAh jAmBaTan YaNg kIta aKAn LaLu UnTuK ke SyURga..kaLAu KiTa LePas LaLu jambAtan tU..maKA kiTa terSeLaMAtLah daRi neraKa..paStu aKu diberItaHu kiTa aKan laLu TiTian NiH maCaM-maCam CaRA..aDa YAnG LaMbaT..Ada yaNg LaJU..itu suMer beRgaNtUng kePada AmaLAn kiTA seMASa kITa hIDuP di dUnIa..paStu kaT baWaH tItIan tU aDaLah aPi neRAKA yAng maNa kaLAu saLah jaLAn naNti aKan aDa aPi neRaka yAng saNgKuT kIta then kiTa aKan jaTuh ke daLAm neRaKa Tu..naUzuBiLLAh..PastU aKu diBeriTaHU jaMbaTaN nIh LuaSnYa aDaLAh sePertI seheLAi raMbUt YaNG diBeLah TuJuh..

TaPi haRi InI seTeLaH aKu denGAr ceRAmaH daRi aBu HAssaN Din nIh..aKu maCam aPa ek?? TertIpU Ke??hehehe..Tak taU Lah..TaPi aKu naK stOrY kaT siNi sUpaYa KiTA berFiKir..Ini aDaLAh hasIL kaJIAn daTo' aBu HaSsan DiN..yaNg maNa maSa Dia StoRy Tu meMAng sekALi nGaN bUkTi aND daLiL-daLiL yaNg berPaNduKan aL-quRaN daN haDis..ada soRaNg LaKi Nih sIAp baWaK taFsIr aL-QuRan uNtUk naK paSTikaN daLiL yAng diseRtaKan ITu aDaLAh BENAr...
aKu taKde LAh naK sTorY baNyaK seBab taKuT gaK yaNg aKu Nih saLah sTorY..Hehehe..aKu NIh jaHiL weIh...
taPI menGikUt aPa Yang USTaz Nih caKap..keAdaAnYa NaNtI LebIh KuraNg MacaM nIh...


 LukisaN niH akU LuKis baSed On TuaN UStaZ Tu puNya ILusTRasI..

KeBanyaKkan daLam sUraH-sUraH yaNg diteRangkaN daLam buKu agaMa sUmEr daH dI pendekKan..sO usTaz Nih dIa tUnjUk sUraH yaNg beBetuL pUNYa..biLa diCompAre SebEnArnYa sUraH yaNg dIberItaHu..yaNg dIpoTOng-poToNg iTu adaLAh berKEnaAn DenGAN padaNg maHsYAr..teMpaT diMaNa kIta seMUA dIkumPuLkaN..TitiAn yaNg diMaksUdkaN adALaH sebELom tiBanYa di PaDaNG maHsYAr..sYurGa daN neRaKa aDA Di haDaPaN..buKan dI baWaH TiTiaN tU..seBEnarNya sTorY teNtaNg TiTian NiH sKiT jer SeBAb yaNg LeBih uTaMa aDaLAh paDaNG maHsYAr ItU senDiri..UsTaz Tu siaP bUktiKan naPa dIa LeTAk SyUrga beLAh kaNaN daN neRAka beLah KirI..nIH adaLah keRAna terSebuT daLam sUraH aL-waQiah..aYat dIA LebIh KuraNg maCaM nIh..

"Di sebelah kanan ku terdiri daripada manusia yang bahagia..yang mana air sungai tak putus mengalir..buah-buahan yang tersusun rapi..langit dan udara yang nyaman..dan di sebelah kiri ku terdiri dari manusia yang mendiami tempat yang gelap..air sungai yang berterusan mengalir tetapi airnya tak pernah berhenti menggelegak.."

Nih LebIh KuraNg Lah Dia Nyer aYaT..yeLah memOri OtAk aku Nih keCik jerr..Hehehehe..taPi keSimpuLanNya MaCam Nih..TiTiaN Tu seBeNArnYa haNyaLaH perjaLanaN kiTa uNtUk sAMpaI ke PadaNG maHsyAr YaNG maNA dIsitu terLetAkNya maHkaMah Untuk KiTa diHiTUng..So maKnanyA taKde LAh neRaKa-nerAka kat baWah tU Ek..haaaa..yaNg gaRis-GaRis tU Lah YaNG TiTiaN Tu..UstaZ tu caKAp yaNg keadaaN oRaNg-oraNg berjaLan kaT tItIan Tu ada tIga jenIs..YaNG berCahaYA..YaNg berkeNDeraaN aNd YaNG deNgan MukanYa..
SemUa tu aDaLAh bergaNtunG paDa aMALan KiTa..
YaNg paLiNg Rasa naK menItIk aIr maTa biLa usTAz Tu meNCeriTakAn betapa KaSihNya naBi mUhaMMad saw terHadaP paRa UmaTnYa..yaNG maNA dIA teLAh dIpiLih uNtUk menJadi oraNg yaNg PerTama MEngeTuK pIntU sYurga...taPi diA memILiH uNtUk meNjaDi oraNg yaNg terAkHIr uNtUk meMasuki SYurga seLEpAs menGetUknYa daN berPataH baLik uNtUk memBeri SyAfaaT kePAda umaTnYA..Cuba baYAngKAn..NabI MuhaMMad terPaksa menUngGu beRibU-RibU taHun seHinGGa seLEsaI keSemUA perhItUngaN terHadaP uMAtnYa..baRu diA daPat berbahaGIa dia SyUrga..Hmmm...
Cuba baYaNgkan NaK tUnGgU berApa RaMai UMAt dIA yaNg aKAn dIhItUng..PasTu LaK aDa gaK yaNg aKan diHiTung dUA kaLi..iNI adaLAh keRAna biLa aMaLan baIk daN burUk nYA adaLah saMa baNYak..so DioRanG nIh akaN dILEtaKkaN dUlu dI aTas temBok yaNg menjaDi semPaDaN nerAka daN sYuRga seBeLom dIhiTuNg keMbaLi setELah seGALanYa seLEsai...BetaPa kaSiHnYa naBi teRhaDaP uMaTnyaaa...
Haaaa...LaGi saTu uStaZ tU caKAp..peRkaRa perTAma Yang aKAn dItaNya keTika di PadaNg mahSyaR..aDaLah sOLat..kaLAu seMpUrna sOLaT seSeoRaNg ITu baRu Lah dia aKan dIhiTuNg uNtUk perkaRa LaInnYa..TetApi seAndaI nYa sOLat dIA taK semPuRna dIA akAn terUs diHuMbaN ke NEraka taNpa baNyak sOaL..taNpa dIkiRa KEbaIkKAn yaNg LainnYA..TuHAn maHa AdIL...YeLaaa...haDis dah menYebUt..YaNg meMbezaKan UmaT isLam daN oRaNg kaFiR adaLAh sOLAt..pLus..naBi caKAp kaLAu naK daPat sYAfaaT daRi dIA keNa seNtiaSa beRseLaWaT kePadaNYa..sO kaLaU kiTa SoLAt oTomaTik kIta SenTiasA seLAwaT paDaNYA..kan daLam taHiyaT aWaL daN aKhIr aDa..
peNGAjaRan Yang aKu daPAt haRI Nih..perGhhhh..hehehehe...
DatO' aBu haSsaN dIn cUma MeNGkaJi dan saMpaIkaN kePAda kIta..seLebIhnYa kita PiKirLah sEndIri..
taPi aPa yAng aKu PiKiR UsTAz Nih MemAng seOrang YAng beriLmU..bukan ILmu yaNg meMaIn taPi iLmu YaNg beNAr..buKaN iLmU pUtaR aLam..taK maCaM seSeteNGah OraNg kOnon iLmU aGAma TiNgGi taPi sURuHaN dan LaRaNgaN aLLah dI bUat memAin..Nih pOn aDa sTorY gaK..LEnKaLi Lah aKU saMbUNG..
PE-PE Pon..kesImPuLannYa kenA piKir Sendiri..sebAB akU pOn jaHiL gaK..hehehehehe...

~SemOga aKu diberI kesEmpaTan..~

No comments: